måndag 13. oktober 2008

Gråvér

Gråskodda tung seg sveiper,
so sleip og kald og rå.
Det driver so smått og muskar,
frå skoddeheimen grå.


Høna sit og sturer,
so syrgjeleg vesal og våt,
og hanen er låk i halsen sin,
og fær ikkje til ein låt.


Snigelen kryp over vegen,
so rund og blank og fin,
og regnmakken ligg i ein søylepytt,
so hål og feit at han skin.


Katten lyfter på labben,
når fram han på tunet går.
Han likar seg ille i skoddehy,
gamle gråkatten vår.


Og geita ber seg so ille,
der utanfor stovevegg.
Det silar og renn frå ragget,
og dryp frå det lange skjegg.


Den store gamle bjørka,
står der so still og stur.
I toppen kurer eit kråkepar,
som uppe på greina bur.


Dei sit so stilt og drøymer,
um sol og himmel klår,
og skjeglar so smått til katten,
som fram over tunet går.

-Jakob Sande (1929)-

9 kommentarer:

Mille sa...

:D

Trollkåno sa...

Flott!
Fine regnværsbilder.
Likar svært godt Jakob Sande, eg då...

Merethe Kristin sa...

Nydelig :D

Rønnaug S. sa...

SÅ fantastisk. Trur jammen jeg må finne fram Jakobs samlede...

Guro fniste godt, her hå står ved siden av meg :)

Anna Lisa sa...

Nydelige bilder, og flott dikt.
HEr er ruskevær, men koselig å gå ein tur og kome inn i varmen og kose seg etterpå:)
Ønska deg ei fin veke
Klem

MOLLY sa...

Så søte jenter og flott dikt:) Da blir det ikke så ille med regnvær da...hihi;)

LISBETH---<-@ sa...

Hei hei! Herlig! O yeahhh, gråvær er det en del av her og, men dagen i dagen har ikke vært så verst , og i går måtte jeg myse mot solen :O)
Klem

kari - carpe diem sa...

Smilte for meg selv, mens jeg leste meg nedover...dette MÅ være Jakob Sande. Har akkurat Dikt i samling av han liggende fremme, og dette diktet hadde jeg ikke lest før. like finurlig dette som alle de andre. koselig blogg, du har. tror ikke jeg har vært her, før.
klem fra smøla.

mali-mo sa...

Liker godt Jacob Sande, og bildene dine var herlige da! Skjønne jenter du har!

Er ikke noe som heter dårlig vær, sies det visst...har jeg hørt ;) Men de derre grå dagene ER jo bare ikke noe særlig!

Related Posts with Thumbnails